Yritysblogi on sisältömarkkinointia turbomoottorilla – osa 1
Erimuotoiset yritysblogit, kuten artikkelit, vlogit, podcastit ym. ovat markkinoinnin automaation ja personoidun sisältömarkkinoinnin ydintä. Ne madaltavat ostokynnystä, vahvistavat brändiä ja vaikuttavat tutkistusti ostopäätökseen. Mikä tärkeintä —blogi sopii alalle kuin alalle ja minkä tahansa kokoiselle yritykselle. Näillä vinkeillä perustat yritysblogin ja muutat sisällöt kassamagneeteiksi.

Googlen sponsorioma, Harvard Business Review julkaisema laaja tutkimus nostaa sisällöt digitaalisen liiketoiminnan ja datajohdetun markkinoinnin kärkeen. Gartnerin tutkimukset tulivat samaan tulokseen. Ei ihme, että lähes jokainen asiantuntijayritys pitää blogia. Eikä vain perinteiset asiantuntijat: Vuoden Yritysblogi-kunniamaininnan sai taannoin Kotipizzan toimitusjohtajan Pizz-Guy. Yritysblogi on oikein toteutettuna sisältömarkkinointia turbomoottorilla. Hakukonenäkyvyys nousee satoja kertoja, mutta markkinoinnin automaatioratkaisuja tarjoava HubSpot kertoi vieläkin kovemmasta tuloksesta erään teknologiayhtiön kävijämäärää nousi blogin avulla yli 2500 % vuodessa. Yritykselle, jonka sivuilla ennen saatettiin vierailla 50 kertaa kuukaudessa, yhteensä noin 600 kertaa vuodessa, se tarkoittaisi 15 000 kävijää. Hurja kasvu, vai mitä?
HubSpot kertoo, että blogi tuo lisää näkyvyyttä yritykselle ja asiakkaita verkkosivuille
Yritysblogi on tehokkaimpia tapoja kasvattaa yrityksen verkkonäkyvyyttä, vahvistaa brändiarvoa, hankkia uusia ja sitouttaa olemassa olevia asiakkaita.

Oletko miettinyt blogin perustamista yritykselle, mutta into lopahti? Ajattelit, ettei aikaa riitä ja kuka sitä nyt yllä pitäisi? Älä heitä pyyhettä kehään! Tässä 7 tutkittua syytä harkita uudelleen. Blogin perustaminen:
  1. nostaa yrityksesi sivujen luonnollista hakukonenäkyvyyttä
  2. tuo sivuillesi oikeanlaisia kävijöitä
  3. tuo kävijöitä sosiaalisesta mediasta
  4. tarjoaa kävijöistä täsmällistä dataa
  5. tuo varmemmin kauppoja kuin ”teemme sitä ja tätä ” tai ” olemme tässä niin hyviä” -lupaukset
  6. nostaa yrityksesi brändiarvoa ja vahvistaa asiakassuhteita
  7. … ja kasvattaa myyntiä

Miten aloitat yritysblogin?
Ensiksi tulisi selvittää millaisia asiakkaita yrityksesi haluaa lisää. Mitä he ostavat? Miksi ostaisivat juuri teiltä? Millaisia tarpeita heillä on? Mistä muusta he voisivat hyötyä tai olla kiinnostuneita? Kun tiedät vastauksen näihin kysymyksiin, sinulla on yleisö jolle kirjoittaa. Vieläkin helpommin pääset liikkeelle, kun asiakassegmentit, eli palvelujen tyypillisimmät ostajat, ovat entuudestaan selvillä ja ostajapersoonat luotu.

Seuraavaksi tarvitaan lista avainsanoista, joilla haluatte artikkeleiden näkyvän hakukoneissa. Yleisempien avainsanojen rinnalle tarvitaan lista yrityksesi toimialaan liittyvistä arkikielisistä ilmaisuista. Yksittäisten hakusanojen listaaminen ei yksistään riitä. Google päivittää algoritmejaan kymmeniä kertoja vuodessa ja suosii pitkää hakutyyliä (long tail search). Miettikää vaikka kahvitunnilla yhdessä, millä tavalla itse hakisitte tuotteitanne tai palvelujanne. Kokoa avainsanoista luonnollisia hakusanalauseita: ”tuote se-ja se, plus paikkakunta”, ”mitä hyötyä, plus palvelu se-ja-se” ym. ”Miten aloitan yritysblogin” tai ”ohjeet yritysblogin perustamiseen” ovat esimerkkejä hakulauseista.

Sitten Google Adsiin hakusanatutkimusta tekemään! Hakusanatutkimus saattaa paljastaa, että käytetyimmät hakutermit ovat ihan muuta mitä ajattelit. Googlen hakusanatyökalun rinnalle suosittelen Keywords Everywhere -lisäosaa selaimeen. Se on lyömätön pitkän hännän hakujen selvittämisessä. Googlen hakusanatyökalu ei siihen ihan yllä. Muihin SEO-työkaluihin verrattuna Keywords Everywhere on edullinen: API-key itroaa parilla kympillä vuodessa.

Minkä tyyppinen blogi ja mistä löydät aiheita?
Aiheita löytyy aina. Joillakin aloilla ideoita kertyy jonoksi asti ja välillä on vaikeata päättää mitä julkaisee, mitä panttaa. Hakusanatutkimus itsessään voi innostaa tarttumaan tiettyyn aiheeseen. Vinkkejä saa alan erikoisjulkaisuista ja foorumeilta. Tilaatko oman alasi uutisotsikoita RSS-syötteenä selaimeen tai sähköpostiin? Poimi aiheita sieltä. Kun huomaat uutisen, jolla on asiakkaille merkitystä, kerro siitä ensimmäisten joukossa. Asiakkailtakin voit pyytää vinkkejä. Asiakkaita vartenhan sitä blogia perustetaan.

Blogityyppien tuntemus auttaa aiheen valinnassa ja sisällön suunnittelussa.
  • Uutistyyppinen sopii yrityksille, joilla on erikoisosaamista. On tavallista, että uutisblogiin napataan jokin oman alan mediassa näyttävästi esillä ollut aihe tai tapahtuma. Kun .fi -päätteiset verkko-osoitteet tulivat ”vapaille markkinoille”, poiki päätös useilta webhotelliyrityksiltä huolestuneita artikkeleita. Kukaties autovalmistajien päästöhuijaus yllytti jonkun katsastusalalla kertomaan oman näkemyksensä.
  • Opas- tai ohjeblogi tarjoaa asiakkaille hyödyllisiä neuvoja, joka on omiaan madaltamaan ostokynnystä. Yrityksestä löytyvän osaamisen lisäksi tällaisessa blogityypissä kelpaavat lähteiksi oman alan julkaisut, joita laajempi yleisö ei lue.
  • Kumppani ja haastattelublogeissa kirjoittajana voi olla yrityksen työntekijä, asiakas tai yhteistyöverkoston edustaja.
  • Case-tyyppi on erinomainen asiakasprojektien esille nostamiseen. Sillä voi korvata perinteisen referenssit-sivun. Projekteissa on yleensä mukana useita henkilöitä, jotka voivat kertoa omasta osuudestaan. Ja projektiin osallistuneiden kommentit voi nostaa lainausmerkeissä näkyvästi esille, joka elävöittää sisältöä.
  • Viihdyttävä blogi voi sisältää videoita, pilapiirroksia, musiikkia ja verkon ”radiolähetyksiä” eli podcasteja.

Artikkelityypit ovat vain esimerkkejä, eivät ”näin se pitää olla” -ohjenuora. Tyylejä voi vaihdella ja yhdistellä kirjoittajien, kuvaajien (videoblogi = vlogi) tai kertojien (podcast) mieltymisten mukaan. Niin sanotun ”tavallisen” tekstimuotoisen artikkelin saat omannäköiseksi kuvilla, videoita ja musiikkia lisäämällä, infograafeilla tai mitä ikinä keksit. Oma tyyli löytyy ajan kanssa ja kokeilemalla. Vaikka jonkunnäköinen tunnistettava tyyli on plussaa, blogityypit itsessään ovat toissijainen juttu. Paljon tärkeämpää on säännöllinen julkaiseminen. Säännöllisyyteen pääset varsin helpoilla, monien bloggaajien hyväksi havaitsemilla nikseillä. Niistä seuraavaksi.

Tuloksia sisältöstrategialla ja -suunnitelmalla
Bloggaaminen on verkkomarkkinointia parhaimmillaan, mutta selvä hyöty näkyy vasta usean kuukauden jälkeen. Mikä tarkoittaa, että sisältöä pitää tuottaa säännöllisesti – vähintään kerran, mielellään kaksi kertaa kuukaudessa. Säännöllisyys on kaiken A ja O ja siinä auttavat sisältöstrategia ja sisältösuunnitelma. Meiltä voit pyytää apua niihin.

Suunnitelman ensimmäinen ja toinen vaihe tulikin edellä kerrottua. Ne ovat ihanneasiakkaidesi (kenelle kirjoitat) ja toimintasi kannalta tärkeiden hakusanojen (miten löydyt) selvittäminen. Seuraavaksi asetetaan tavoitteet. Haluatko nostaa yrityksesi sivujen kävijämäärää 300 % seuraavan puolen vuoden aikana? Tavoite on hyvinkin saavutettavissa.

Siitä päästään neljänteen vaiheeseen. Millaisissa kanavissa ja minkä tyyppistä sisältöä potentiaaliset kohderyhmäsi kuluttavat? Onko tarkoitus, että kävijöitä tulee vain hakukoneiden kautta ja sosiaalisesta mediasta vai pistättekö näkyvyyteen natiivimainonnalla vauhtia? Kun ymmärrät kohderyhmiesi kiinnostukset ja missä kanavassa heidät tavoitat, sinulla on pohja kärkiviesteille ja sisältökonseptille.

Viidennessä vaiheessa laaditaan sisältösuunnitelma. Laita ylös palveluihin tai tuotteisiin liittyvät aiheet, ja tarkista, onko jokaiselle aiheelle riittävästi tausta-aineistoa (lähteet). Mieti vielä, mistä tarvittaessa saat tausta-aineiston. Sitten keksimään blogiartikkeleille hakusanoja vastaavia otsikoita. Aluksi vaikka työotsikoita, ne voi hiota myöhemmin. Sen jälkeen jokaisen otsikon alle ranskalaisin viivoin mitä artikkeli käsittelee ja missä järjestyksessä. Artikkeleiden sävyä (kielellinen tyyli) voi miettiä, jos ne suunnataan eri kohderyhmille: lapsiperheille eri sävy kuin yrityspäättäjille.

Sisältösuunnitelma on tärkeimpiä juttuja yritysblogin ylläpidossa. Suunnitelmalla luot pohjan sisältöjen kokonaisuudelle, jonka tarkoitus on tuoda kävijöitä sivuillesi ja muuttaa ideasi rahaksi. Tehokas ja päämäärään sidottu sisältösuunnitelma — pidä se 300 % kasvu sivujesi kävijämäärissä silmiesi edessä ! — luodaan kolmen tärkeimmän pilarin varaan:
  1. Asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden maantieteellinen sijainti
  2. Millaisia ongelmia ja tarpeita näillä asiakkailla on
  3. Miten yrityksesi tuotteet tai palvelut ratkaisevat nämä ongelmat ja tarpeet

Maantieteellinen sijainti ei välttämättä ole kovin merkityksellinen. Pienimuotoinenkin verkkokauppa voi toimia maanlaajuisesti. Sijainti kuitenkin vihjaa, kenelle sisällöt tulisi suunnata. Asiakkaiden tarpeista sinulla on vihiä, kun kerran tuotteita tai palveluja myyt. Voit aloittaa sisällön suunnittelun myös yritystoimintasi näkökulmasta: avata tuotteiden ja palvelujen taustoja ja hyötyä enemmän kuin mitä tuote- ja palvelukuvauksessa tehdään sekä lisätä blogiin ripauksen huumoria tai omaa persoonaa. Kauppaakin käydään ihmisiltä ihmisille vaikka välissä ovat netti ja koneet, älyteknologia ja pankkiyhteydet. Sisältöstrategia ja sisältösuunnitelma ovat vain hyödyllisiä sääntöjä ja kaavoja, joiden avulla pääset tavoitteisiin.

Hihat viuhumaan
Kun sisältöstrategian ja sisältösuunnitelman rautalankamallit ovat valmiina, ei kuin hihat ylös ja kirjoittamaan! Jätä ensimmäinen versio artikkelista muutamaksi päiväksi lepäämään. Myöhemmin siihen palatessasi huomaat helpommin, missä parantamisen varaa. Viimeistele artikkeli ja anna jonkun muun oikolukea. Tätä neuvoa ei kannata väheksyä. Omalle tekstille tulee helposti sokeaksi ja näppäilyvirheitä voi jäädä vaikka lukisi artikkelin useamman kerran. Kollegasi tai perheenjäsenesi auttavat varmasti. Sitten vielä artikkelikuva tai kuvitus mietintämyssyyn. Paras kuva on sellainen, joka tukee artikkelin sisältöä.

Sarjan toisessa osassa annan vinkkejä artikkelin pituuteen ja tyylin valitsemiseen, hakukoneoptimointiin ja julkaisuaikataulun tekemiseen. Jatkaa toiseen osaan Yritysblogi on sisältömarkkinointia turbomoottorilla- osa 2
Sanna on sisältöstrategi, joka poimii parhaat ideat pururadalla tai luonnossa. Kahden koiran kanssa lenkkeillen ideoita syntyy joka päivä, satoi tai paistoi.
Tilaa digityöläisten sisäpiiritieto!
Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.