Yritysblogi on sisältömarkkinointia turbomoottorilla – osa 2
Artikkelisarjan ensimmäinen osa paljasti blogin seitsemän hyötyä yritykselle, ja blogin perustamisen alkuaskeleet. Nyt saat vinkkejä hakukoneoptimointiin, tekstin pituuteen ja julkaisuaikataulun tekemiseen.

Blogin tyylin valitseminen
Lehtiartikkelimainen ”yleisellä tasolla, jollekin” puhuva tyyli ei ole tehokkain. Puhuttele lukijaa, osoita sanasi hänelle ja haasta ajattelemaan. Blogi on ihmiseltä ihmiselle viestimistä, joten kirjoita kuten parhaaksi näet. Voit vaikka tuoda persoonasi räväkästi esiin, paljastaa ihmisen tekstin takana.

Monilla aloilla on ammattitermejä, joita muiden ei voi olettaakaan ymmärtävän. Onko joitakin niistä pakko käyttää? Selitä silloin mihin ne liittyvät ja mitä tarkoittavat. Termejä täytyy tekstiin jonkin verran ripotella. Mielellään sellaisia, joilla haluat artikkeleiden löytyvän hakukoneista. Vältä silti yletöntä ammattislangia. Liian termipitoinen teksti karkottaa lukijat. Korvaa ammattisanat mahdollisimman usein suuhun sopivilla. Parannat luettavuutta ja hakukoneetkin tykkäävät. Google-näkyvyyden kannalta sopiva hakusanatiheys on 2-3 % koko tekstin määrästä. Luku tuntuu äkkiseltään pieneltä, mutta osan tärkeimmistä hakusanoista voi hakukonenäkyvyyden kärsimättä korvata synonyymeillä. Saat lisää aiheeseen liittyviä hakuvaihtoehtoja, ja miellytät Googlen algoritmeja —ne tunnistavat laajan kirjon vaihtoehtoisia ilmaisuja.

Mikä on paras blogitekstin pituus
Blogitekstin pituus on aika lailla kiinni aiheesta ja kirjoittajasta. Google pyrkii tarjoamaan mahdollisimman täsmällisesti hakuja vastaavaa sisältöä ja suosii vähintään 600 sanan artikkeleita. Parhaiden hakukoneissa sijoittuvat 1000-2000 sanan artikkelit, joihin pitkätkin hakulauseet sulautuvat luontevasti. Tämänmittaisen tekstin tuottamiseen tarvitaan jo ”sujuvaa kynää”. Jos urakka tuntuu ensi alkuun vaikealta, yhden A4:n verran, siinä 600–700 sanaa kelpaa mainiosti. Lisää artikkeliin kuvia, jos teksti näyttää kovin lyhkäiseltä. Kuvatekstitkin ovat tekstejä ja kasvattavat artikkelin kokonaissanamäärää. Myös aiheeseen liittyviä hakusanoja on muutaman rivin kuvatekstiin luontevampi lykkiä.

Artikkelin hakukoneoptimointi
Useimmissa julkaisualustoissa on työkalu artikkeleiden hakukoneoptimointiin tai sen voi asentaa lisäosana. Meillä SEO-lisäosa pisteyttää kaiken, mikä vaikuttaa artikkelin luettavuuteen ja näkyvyyteen. Jos optimointi ei oikein onnistu, voi turvautua lisäosan korjausehdotuksiin.
SEO-työkalu antaa arvioin blogiartikkelin hakukoneoptimoinnista
SEO-työkalu analysoi artikkelin hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat seikat ja antaa neuvoja optimointiin
Panosta artikkelin pääotsikkoon (title) ja alaotsikoihin. Pääotsikko näkyy Googlessa linkkinä ja tiivistää käsittelemästäsi aiheen. Kun siinä on korkeintaan 69 merkkiä, se näkyy Googlessa kokonaisena. Muista sovittaa pääotsikkoon luontevasti tärkeimpiä hakusanoja. Mieti otsikkoa myös lukijoiden näkökulmasta. Onko se kiinnostava? Yllyttäisikö sinua lukemaan?

Alaotsikot rytmittävät sisältöä ja antavat Googlelle viestin, että sisältö on laadukasta. Yritä muotoilla alaotsikot niin, että niissä on samaan aikaan hakusanoja hakukoneille ja lukijalle vinkki otiskon alla käsitteltävästä aiheesta. Tarkista artikkelin sisällön metakuvaus —se teksti joka tulee Googlessa näkyviin otsikkolinkin alle. Metateksti on 50- 160 merkin kuvaus artikkelin sisällöstä. Ujuta siihenkin muutama, artikkelin sisältöä kuvaava hakusana. Yli 160 merkkistä metatekstiä en suosittele. Se katkeaa ikävästi hakutulosnäkymässä. Metateksti ei yksin vaikuta sijoitukseen Googlessa, mutta antaa hakusivulla artikkelista ensi silmäyksellä tärkeätä tietoa. Parhaimmillaan metakuvaus on niin kiinnostava, että nostaa klikki- / lukijamäärän moninkertaiseksi. Yritä keksiä metaan sopiva Call to Action (toimintakehote): ”Lue lisää”, ”Katso”, ”Tutustu”, mikä vain sopii artikkelin aiheeseen. Toimintakehote ei ole mikään pakollinen juttu, mutta toimii oikeassa asiayhteydessä. Toimintakehote innostaa klikkaamaan blogilinkkiä ja tuo vierailijoita sivuillesi.

Nimeä myös artikkeliin tulevat kuvat hakusanoin ja lisää kuviin vaihtoehtoinen teksti ja kuvaus (alt-tagit). Näissä ei paranna luistaa. Kuvien nimeäminen ja vaihtoehtoiset tekstit ja kuvaukset ovat niitä tekijöitä, jotka yhdessä muiden kanssa vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen. Kaipaatko neuvoja metatekstin kirjoittamiseen? Täällä on pitkä blogikirjoitus englanniksi.
Blogin optimointi Google-snippet
Tietosuojavastaava-artikkelimme näyttää mobiilihaussa tältä. Sininen linkki on artikkelin otsikko, sen alla oleva kuvaus metateksti. Metatekstissä näkyvät lihavoituna ne hakusanat, joilla haluamme blogiartikkelin löytyvän
Viimeiseksi tsekkaa, että olet linkittänyt artikkelin muualle sivustoosi. Suosittelen linkittämään ainakin aihetta liippaavaan palveluun tai toiseen blogiin, ja vähintään yhteen ulkoiseen lähteeseen. Ulkoinen linkki voi olla lähteeseen, jota käytit taustoituksessa tai jonka mainitset artikkelissasi. Ulkoiset ja sisäiset linkitykset kertovat Googlelle artikkelin laadusta ja vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen.

Blogin julkaisuaikataulu ja sisällöntuottajat
Kun tavoitteet on asetettu ja osa sisällöstä tuotettu, luodaan sisällölle ja sen jakamiselle raamit: listataan tulevien artikkeleiden aiheet ja valitaan julkaisupäivät. Säännöllisyys on valttia, joten valitse julkaisupäiväksi tietty viikonpäivä, vaikka joka kuukauden ensimmäinen torstai. Ruksaa päivä kalenteriin seuraavan puolen vuoden ajalle, sen alle, mitä aihetta minäkin kertana käsitellään. Aiheet eivät ole kiveen hakattuja. Ne voi aina vaihtaa ajankohtaisempiin. Pääasia, että on sitova aikataulu. Siitä näet milloin ja minkä tyyppistä sisältöä on tulossa ja millaisia lähteitä tarvitaan.

Tehokkain bloggausväli on vähintään kaksi kertaa kuukaudessa. Alussa voi lähteä liikkeelle kerrasta, kunhan julkaisemisesta tulee säännöllistä. Aloita sisällön tuottaminen hyvissä ajoin, ja jos mahdollista jaa sisällöntuotanto ja kirjoittaminen useammalle henkilölle. Silloin on helpompaa vuorotella eri blogityypeillä. Jos sujuvia kirjoittajia ei omasta takaa löydy, voit ulkoistaa yritysblogin ylläpidon meille. Olet ehkä kuullut poliitikkojen ja julkkisten ”haamukirjoittajista”? He lainaavat taitojaan silmäätekeville, joilla ei ole kykyjä, aikaa tai mielenkiintoa kirjanmittaiseen urakkaan. Blogia ”haamukirjoittava” sisällöntuottaja toimii samoin.

Artikkeleilla kerätty data hyötykäyttöön
Jos lähetät asiakkaille uutiskirjeitä, luo sähköpostin automaatio-ohjelmaan uusi kansio tai lista blogin tilaajille ja yhdistä verkossa jo olevaan uutiskirjeen tilauslomakkeeseen. Julkaisemisen jälkeen artikkelit vaan jakoon sosiaaliseen mediaan. Samaa tekstiä voi ujuttaa muiden somepäivitysten väliin useita kertoja seuraavien viikkojen aikana. Ja miksei myöhemminkin, kun aihe on jälleen ajankohtainen. Yrityksen LinkedIn-sivu on mainio kanava blogien mainostamiseen. Sähköpostikin sopii: laita suora linkki yritys.fi/blogi viestisi allekirjoituksen hännille ja uusi foorumi ”mainostaa itse itseään” joka kertaa kun lähetät viestin.

Ja sitten analytiikkaa hyödyntämään! Kävijäseurannalla saat selville mitä kautta yrityksesi sivulle tullaan ja millä sivuilla viivytään. Lisäksi mailiinne tipahtaa uusi sähköpostiosoite aina kun joku tilaa blogiotsikot. Datan avulla voitte arvioida sisällön tehon: mitkä aiheet kiinnostivat ja koettiin hyödyllisiksi. Minkä artikkelin avulla saitte yhteydenoton? Millaiset sisällöt kasvattivat myyntiä? Siitä on apua sisällön suunnittelussa ja sivuston kehittämisessä. Mitä enemmän blogiin jaksaa panostaa, sitä enemmän se tuottaa.

Mitä jäi käteen?
Bloggaamisesta on hyötyä yritykselle ja asiakkaille. Asiakkailla on ongelmia ja tarpeita, joihin blogissa saa vastauksia. Antaa bloggaaminen yhtä paljon kirjoittajillekin. Sisällön tuottamiseen tarvitaan taustatyötä. Aiheisiin täytyy paneutua, järjestää niitä ”päänsä sisällä”. Ymmärrys omasta osaamisesta ja yrityksen asemasta kasvaa. Vanhoihin artikkeleihin voi aina palata ja seurata miten on kirjoittajana kehittynyt. Sisällön tuottamiseen harjaantuu, kunhan omaksu rutiinit ja hakukoneille tärkeät niksit.

Toivottavasti sain sinut innostumaan. Tarvitsetko vankempia eväitä? Tilaa meiltä blogikurssi, sisältöstrategia ja -suunnitelma tai blogin ylläpito palveluna.

Sanna on sisältöstrategi, joka poimii parhaat ideat pururadalla tai luonnossa. Kahden koiran kanssa lenkkeillen ideoita syntyy joka päivä, satoi tai paistoi.
Tilaa digityöläisten sisäpiiritieto!
Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.