”Fasilitaattori, frontend, backend ja fullstack veivät disruptiivisen growth-driven design proggiksen Scrumilla maaliin”
Digitermien määrä kasvaa niin nopeasti, ettei monille löydy virallista suomennosta. Markkinoinnin, mainonnan ja teknologian aloilla onkin yleistynyt ”kolmas kotimainen”, vieläpä alakohtaisilla ”murteilla” höystetty. Tässä sanastossa on yli 200 termiä, plus linkit hyödyllisiin laskureihin. Katso mitä mikäkin suomeksi tarkoittaa.
Pahoittelumme. Näppärä Etsi-kenttä on väliaikaisesti poistettu. Korjaamme sen toiminnallisuudet ja palautamme asap.
AI – Artificial Intelligence. Tekoäly tarkoittaa laitetta / ohjelmistoa, jolla on kognitiivisia, eli tietojenkäsitekykyjä. Tekoäly voi laskea tuloksia, oppia esimerkeistä ja ratkaista ongelmia. Se siis pystyy ihmisälyn tapaan mm. vertailemaan. Tekoälyä on kolmenlaista:
- Suppeasta tekoälystä puhutaan, kun ohjelmisto kykenee meitä (ihmisiä) paremmin hoitamaan tiettyjä tehtäviä.
- Yleinen tekoäly tarkoittaa, että ohjelmisto kykenee samanlaisiin älyllisiin tehtäviin kuin ihmiset.
- Vahva tekoäly on kyseessä silloin kun ohjelmisto on monissa tehtävissä ihmisiä parempi.
Tiesitkö, että mm. Google Analytics ja useammat markkinoinnin automaatioratkaisut hyödyntävät tekoälyä?
Kuulet, miten rutiinitehtävien automatisointi vapauttaa ajan tuottavampaan työhön.
markkinoinnin / mainonnan tuottoa parannetaan. Perustuu sisältöjen A/B testaukseen ja kanavakohtaiseen vaikutuksenarviointiin.
tuotteelle pyritään saamaan kussakin kilpailutilanteessa mahdollisimman hyvä hinta. Yield management on tiiviisti sidottu arvoperusteiseen hinnoitteluun. (ks. Value Based Pricing).