“Yhä digitaalisemmassa maailmassa menestyvät yritykset, joiden toimintaa ohjaa asiakkaiden auttaminen.” Tämä oli Brent Adamsonin viesti Gartnerin jokavuotisen Marketing Symposium/Xpo:n avajaispuheessa.
17.6.2019
Kevään Gartner Marketing Symposium Xpo 2019 tapahtumassa käsiteltiin jälleen kerran markkinoinnin trendejä. Ylitse muiden nousi viime vuosina tapahtunut raju muutos ostokäyttäytymisessä. Tuotteet, palvelut, hinta tai brändi eivät enää ostajia kiinnostaa. Asiakkaiden ongelmien ottaminen markkinoinnin, myynnin ja koko toiminnan lähtökodaksi on ainoa keino pärjätä kilpailussa.
Gartnerin personointitutkimus kuluttaja- ja yritysasiakkailla nimittäin paljasti, että:
- 77 % vastanneista oli erittäin suuria vaikeuksia ostostilanteessa
- 44 % oli epävarma, koska ei saanut myyjältä tukea ostopäätökseen
Lisäksi yli puolet vastanneista ei aio enää vastaanottaa yrityksen viestintää (mm. peruuttaa uutiskirjeen), jos kokee, ettei heidän tarpeisiinsa vastata. Samasta syystä 38 % lopettaa yrityksen kanssa asioinnin kokonaan.
Mitä ratkaisuksi?
”Teemme sitä ja myymme tätä” -asenteen unohtaminen on ainoa oikea keino pysyä kilpailukykyisenä. Tuotteita ja palveluja on tähän asti lanseerattu yrityksen hyödyn näkökulmasta. On aika kääntää kelkkaa, tutkia, mitä asiakkaat tarvitsevat ja haluavat ja pyrkiä vastaamaan näihin tarpeisiin. Ja asiakkaat haluavat paitsi apua ostopäätösten tekemiseen, myös kokea olevansa enemmän kuin datalla haravoituja ja suurennuslasilla tutkittuja rahastuskohteita.
Gartnerin tutkimus antaa selkeät ohjeet asiakaskokemuksen ja sitä kautta kilpailukyvyn parantamiseen:
- sisällön personointi mahdollisimman pienellä määrällä dataa —älä haali asiakkaista kaikkea mahdollista nippelitietoa
- viestintä, jolla selvitetään asiakkaan ongelma ja ehdotetaan siihen ratkaisua
- viestintä ja sisällöt, jotka tukevat asiakkaan päätöksentekoa ostopolun kaikissa vaiheissa
Gartnerin tutkimukset osoittavat, että kun liiketoimintaa lähdetään viemään näiden päämäärien viitoittamaan suuntaan, yrityksen saama hyöty kasvaa jopa 20 %. Tilanne on win-win niin yritykselle kuin asiakkaille.
Digitaalisessa maailmassa eivät muutu vain kaupankäynnin kanavat ja teknologiat. Suurin muutos on tapahtunut ostoskäyttäytymisessä, ja se jos mikä pitäisi kiinnostaa jokaista yrittäjää. Lisää Gartnerin symposiumien antia löydät täältä.
Gartner for Marketers varapresidentti Brent Adamson puhumassa aiheesta Symposium/Xpo 2019 tapahtumassa. Kuva: Gartner
”Ohi ovat ajat, joilloin markkinoijat saattoivat luottaa tuotteisiin, palveluihin houkutellakseen ja säilyttääkseen asiakkaansa” —Brent Adamson
Tilaa digityöläisten sisäpiiritieto!
Oliko jutusta hyötyä? Jaa se muille.